Inne przywileje i udogodnienia

Poza ulgami przy zakupie biletów osoby niepełnosprawne i o ograniczonej mobilności mogą liczyć także na inne udogodnienia i przywileje związane z odbywaniem podróży koleją.

Pomoc na dworcach

Istnieje możliwość zgłoszenia konieczności skorzystania z pomocy w poruszaniu się po terenie dworca dzwoniąc pod nr tel.: 22 474-13-13 lub drogą elektroniczną wysyłając maila na adres: prm@pkp.pl – wówczas w ciągu ok. 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia pomocy na dworcu osobie potrzebującej.
Listę dworców na jakich możliwe jest udzielenie wsparcia w poruszaniu się oraz inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych można znaleźć na stronie internetowej PKP SA pod adresem: http://pkpsa.pl/bez-barier/ oraz na stronie PKP Polskich Linii Kolejowych pod adresem: https://www.plk-sa.pl/niepelnosprawni/

Pomoc przy wsiadaniu /wysiadaniu/przesiadkach

Pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu do/z pociągu należy do obowiązków danego przewoźnika (drużyny konduktorskiej) – stąd konieczność zgłoszenia 48 godz. przed planowaną podróżą.

PKP Intercity:

Pod numerami telefonu: 703 200 200 / +48 22 3919757, lub poprzez formularz na stronie internetowej: Formularz

Przewozy Regionalne (Polregio):

Pod numerami telefonu: 800 022 222 / +48 22 47 32 354.
Infolinia czynna w godz. 8:30 – 15:00.

Koleje Wielkopolskie:

Pod numerem telefonu: 61 27 92 778 (w godz. 7:00 – 22:00),
lub poprzez email: dyspozytura@koleje-wielkopolskie.com.pl

Informacje na temat sposobu zgłaszania konieczności udzielenia wsparcia u innych przewoźników można znaleźć na ich stronach internetowych. Pełna lista stron przewoźników kolejowych znajduje się w zakładce Strony przewoźników kolejowych.

Niezależnie od formy kontaktu, podczas zgłoszenia należy podać możliwie jak najwięcej danych o naszej podróży oraz formie pomocy:

  • datę i godzinę podróży;
  • telefon kontaktowy;
  • stacje: wyjazdu i przyjazdu lub stację przesiadki z informacją, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc;
  • rodzaj niepełnosprawności;
  • czas i miejsce spotkania z pracownikami.

oraz opcjonalnie:

  • numer wagonu i numer miejsca (w przypadku pociągu/wagonu z rezerwacją miejsc);
  • informację o tym, czy podróż odbywa się z osobą towarzyszącą/opiekunem; psem przewodnikiem/asystującym;
  • wszelkie inne przydatne informacje (np. rodzaj bagażu).

Opłata za bilet u konduktora – kto nie płaci?

Kupując bilet u konduktora nie płacimy dodatkowej opłaty za wydanie go w pociągu (opłata wynosi 10 / 8 zł w zależności od spółki), jeśli podróżny:

  • jest osobą niepełnosprawną lub o ograniczonej sprawności ruchowej – pod warunkiem okazania konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność. Z obowiązku tego zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną (stałą lub czasową).
  • ukończył 70 lat – pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek.

Wyjątek stanowią pociągi kategorii Express InterCity Premium EIP (Pendolino), gdzie tylko osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach mają możliwość zakupu biletu u konduktora na pokładzie pociągu bez opłaty za jego wystawienie.

Przejazdy grupowe osób niepełnosprawnych

Organizatorzy przejazdów grupowych, w których grupach będą podróżowały osoby niepełnosprawne, powinni przed wyjazdem zgłosić przewoźnikowi potrzebę asysty lub/i zapewnienia odpowiedniego rodzaju taboru. Pomoc zapewniana jest pod warunkiem, że powiadomiono przewoźnika o potrzebie udzielenia pomocy danej osobie przynajmniej na 48 godzin, zanim taka pomoc będzie potrzebna. Jeżeli bilet pozwala na odbycie kilku podróży, wystarczy jedno powiadomienie, pod warunkiem, że przekazana zostanie wystarczająca informacja na temat terminu kolejnych przewozów.

Ten serwis wykorzystuje ciasteczka Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plikow cookies. Dowiedz się więcej

© Fundacja FAREON

Projekt strony Filip Głowski

Kliknięcie powoduje przejście na początek strony. Kliknięcie powoduje przejście na początek strony.